Blog

2013.05.26 18:56

Egy évekkel ezelőtt megjelent könyvről emlékeznék meg, ami viszonylag kis példányszámban jelent meg Magyarországon, egy nagyon rövid ideig „sláger” volt, de hamar feledésbe merült. Pedig nagy szükség volna rá.

Talán néhányan olvastátok annak idején a „Funky Business”-t, aminek az alcíme az volt, hogy „a tehetség táncoltatja a tőkét”.

A könyvet még a legóvatosabb véleményt formálva is katartikus, leleplező, felrázó pszichosokknak nevezhetjük, mert a svéd írópáros (Jonas Ridderstrale és Kjell A. Nordstrom), akik nem kisebb szakemberek, mint közgazdász professzorok, végre kitisztítják az olvasó látását azzal, hogy az eddig tudott és tanított gazdasági fogalmakat lesöprik a globálisság vált piac mezejéről és újraértelmezik azokat.

Könyvbéli bátorításukra nyugodtan elfelejthetjük az eddig bevált módszereket, trükköket és feltételezéseket, mert a világ visszavonhatatlanul megváltozott körülöttünk, ahol a legértékesebb eszköz: az agyunk.

A piacon egy agyalapú verseny folyik, ahol az új vallás az idő és egyetlen dolog állandó: a változás. A világban a globalizáció és a digitalizáció együttese gyökeresen megváltoztatta a piacok és hierarchiák eddig klasszikusnak hitt küzdelmét.

A szerzőpáros rávilágít arra, hogy a piacon az él meg, aki nem a jóra, hanem a legjobbra törekszik. Vagyis a vállalatk, cégek vagy "dobogósok" a piacon, vagy zárják be az üzletet és fogjanak másba.

Tisztában kell lennünk, hogy miben vagyunk jók, sőt miben vagyunk a legjobbak - és azzal kell foglalkoznunk. Ki kell használnunk az előnyöket és meg kell

keresnünk a réseket a piacon. Már nem érdemes olyannal foglalkozni a gazdasági életben, amivel többen is foglalkoznak, ezért arra biztatnak, hogy a lefedetlen réseket kell megkeresni és kiaknázni.

A könyv írói egy gyors paradigma-váltásra biztatnak bennünket: a világ megváltozott, vedd észre és alkalmazkodj, használd az eszed !

Maga a funky business pedig ez a megváltozott világ, ahol a sablonoknak nincs helye.

A funkyság a változást, a különbözőséget és a sokféleséget jelenti. Ebben a világban az ember nem lehet tucat termék, mindennek személyre szabottnak kell lennie, mert csak az individuumnak van létjogosultsága.

A megváltozott világban tudnunk kell, hogy kik vagyunk, merre tartunk és a saját kezünkbe kell vennünk az irányítást. A nagyvállalatoknak lejárt az ideje, a piacon csak az érvényesül, akinek több szabadsága, több lehetősége, több hatalma és több felelőssége van.

A könyvben többször említett fülbemászó szlogen - A tehetség táncoltatja a tőkét ! - nem vicc, a mai világ a tőke nélküli ötletgyártóké és nem az ötlet nélküli tőkéseké.

Sajnos csak a tudás a funky világban már nem elegendő (abból szinte túlkínálat van), hiszen a versenyképesség eszmei dolgokon múlik. A funky világban különbözőnek kell lenni, el kell térni a "normálistól", és azért, hogy sikeresek lehessünk a végtelen innovációt kell alkalmaznunk.

A könyv egyszerre leleplező és egyszerre lelkesítő, mindenkit arra biztat, hogy vállaljon kockázatot, szegjen meg pár szabályt és előírást, mert a világban az átlagos nem nyerhet és a jövő azoké, akik megragadják a lehetőséget.

 

 

2013.04.16 19:02

Miként a divatban, úgy az önéletrajz-írásban is trendek jönnek-mennek és hasonlatosan az öltözködéshez a trendeknek tartósan nem állunk ellent, hanem követjük őket.

Az önéletrajz-írásban a következő a divat:

1. Online önéletrajz. Már nem írunk és nem nyomtatunk önéletrajzot papírra. Egyrészt hogyan is küldenénk el, hiszen mindent elektronikusan küldünk (mail-ben, honlapon csatolva stb.), másrészt az önéletrajz fizikai megtestesülésére már nem vagyunk felkészülve, hiszen hova is tennénk ?!?

Mint vállalati HR-es tapasztalattal rendelkező ember, az önéletrajz kinyomtatásának egyetlen megbocsátható oka az, ha azt a HR-es szakember az interjú előtt kinyomtatja és miközben beszélget velünk, addig jegyzetel rá.

Bár a múltkoriban tapasztaltam, hogy egy haladó szellemű HR-es kolléga tablet-et vitt be az interjúra és oda rögzítette a tapasztalatait.

Végül, de nem utolsósorban már csak azért sem nyomtatunk önéletrajzot, mert az nem környezetbarát !

2. Személyes márka és annak az építése

Manapság nagyon sok szó esik erről, jogosan. A személyes márka, avagy tanult angolsággal "personal branding" lényegében a mi megkülönböztetésünkre szolgál és nagyon fontos marketingeszköz.

Külföldi portálon találtam, hogy az idegen nyelvű önéletrajznak jó ha a részét képezi egy un. Personal Branding Statement, ami lényegében egy hosszú, összetett mondatba sűrítve a mi szakmai eszenciánk.

3. QR kód

Még nemrégiben feltünést és csodálkozást keltett ez a jópofa kis fekete-fehér paca, ma már teljesen helyénvaló és megszokott a használata. A hivatalos neve a QR kódnak az, hogy kétdimenziós vonalkód, egy japán cég nevéhez fűződik és bár manapság ez egy nyílt szabvány, a tulajdonosi jogokat mégis ez a japán cég tartja fenn magának.

A QR kód felhasználása az iparban, logisztikában, termelésben már mindennapos, de a kód alkalmas internetes üzenethordozóként is. Az álláskeresés során a technikai pozícióknál szokták használni.

Az egyéb trendek, amelyeket még hasznos lehet követni, az az, hogy önéletrajzunkat ne csupán a pozícióra, de a vállalatra is szabjuk rá, legyen nagyon célorientált és specifikus.

A referenciák tekintetében pedig már nem szokás odaírni az önéletrajz végére, hogy "Kérésre referenciákkal szolgálhatok", hanem ha akarunk referenciákat felsorolni önéletrajzunkban, azt tegyük meg, de tüntessük fel a részleteket is ( illető személy neve, beosztása, e-mail, telefon stb.).

Az idei trendek egyik legfontosabb változása az, hogy mindig ellenőrizzük, hogy önéletrajzunk jól olvasható legyen mobiltelefonon és tablet-en is, hiszen könnyen előfordulhat, hogy a leendő munkáltatónknak elsőkörben csupán arra lesz lehetősége, hogy a mobilján avagy a táblagépén rálessen az önéletrajzunkra és szerencsés esetben már azonnal tudja jelezni a HR-esnek, fejvadásznak, hogy az illetővel találkozni óhajt.

 

 

2013.04.03 22:39

Őszintén bevallom, hogy a karriertanácsadás sem mindig fenékig tejfel és csupa-csupa siker. Mert nem elég, hogy a gazdasági helyzet olyan, amilyen. Aztán a munkaerőpiac is sokkal lassabb, mint évekkel ezelőtt volt. De sokszor a legnehezebb része az emberi tényező..........

Egy anti-siker esetet is feltárnék, bízva abban, hogy ezzel is segítek másoknak..........valakinek...........bárkinek.........

Az eset kb. féléve történt, alanyomat nevezzük Gyárfásnak. Több ismerősöm közvetítése segítségével jutott el hozzám, akkor már majd egy éve nem volt állása. Munkája volt, alkalmi munkák. Saját bevallása szerint szégyellte őket, de valamiből élnie kellett, ezért elvállalta őket.

Az alkalmi munkák mellett pályázott mindenfelé, de nem sok sikerrel.

Gyárfás a munkáját egy szervezeti átalakítás következményeként veszítette el, az adott területet olyannyira átalakították és optimalizálták, hogy számos pozícióval kapcsolatban az a döntés született, hogy a továbbiakban nem kellenek, így az övé sem.

Pályájáról azt lehet mondani, hogy folyamatosan fejlődött egy nagy cég Ügyfélszolgálatán, karrierjének egészen szép "íve" volt. A legutolsó pozíciójában már több ember munkáját koordinálta, közvetlen riportjai voltak. Előzőleg is jó nevű, ismert, nagy szervezetekben dolgozott.

Most joggal kérdezheted meg, hogy akkor miért nem talált magának állást ilyen háttérrel, ilyen hosszú ideig ?!?

Ennek két oka volt szerintem - én is menet közben jöttem rá, amikor már mind a történetét, mind az önéletrajzát megismertem - ami elegendő volt ahhoz, hogy leblokkolja őt. Az egyik az a sokk volt, hogy elveszítette a munkáját. Ezt megelőzően ilyen nem történt vele, így ez a mostani nagyot ütött - ahogy mondani szokás. A másik ok, az ego-ja volt.

A sokkot az ember túléli, átvészeli, felülkerekedik rajta, feldolgozza, magához tér belőle.....................de a túlműködéses ego-t kordában tartani, már nehezebb.

Gyárfás egy nagyon szép strukturájú önéletrajzot készített, azt mutatta meg nekem. Bevallása szerint ezzel pályázott már jó ideje. A struktúrával tényleg nem volt baj, de a tartalom terjengős és fullasztóan sok volt és tele volt felesleges és nem releváns információkkal (Pl. szakdolgozat címe, érdemjegye, főiskolai eredmények, munkahelyi versenyek eredményei, publikációk címei a cég hírlevelében, referenciaszemélyek és azok elérhetőségei, teljesítményértékelés eredmények, jutalmak, szabadidőben elvégzett bölcsészettudományi és filozófiai képzés stb.)

Azt javasoltam, hogy alakítsuk át az önéletrajzát úgy, hogy tömörebb, vázlatosabb legyen............de persze maradjon meg benne mindaz az információ, ami hűen tükrözi a tapasztalatait, tudását, eddigi feladatkörét.

Gyárfás és az ego-ja egyszerűen ezzel a javaslattal nem akart és nem tudott mit kezdeni és hevesen tiltakozott ellene. Több órán keresztűl igyekeztem meggyőzni arról, hogy egy ilyen hosszú önéletrajzot nem lesz aki végigolvas............hogy gondolja végig azt, hogy a fejvadász, majd később a vállalati HR-es meddig tudja elolvasni a több száz pályázat közepette azokat az apró részleteket, ami nem számít az adott pozíció betöltésénél.

Nem tudtam meggyőzni Gyárfást, pedig bedobtam minden észérvemet. Makacsul ragaszkodott ahhoz, hogy az önéletrajz mutassa be az ő összes eredményét, értékét.

Sajnos ez volt az a pont, amikor széttártam a karomat és el kellett ismernem, hogy neki nem tudok segíteni.................

 

 

2013.03.13 20:51

Bea (most nevezzük így, de persze nem Bea volt) váltásra kényszerűlt: a műszaki nagygépekkel foglalkozó cég, ahol több éve dolgozott koordinátorként, már nem ugyanaz volt, mint korábban. Mind a vezetés, mind a kollégák lecserélődtek és Bea úgy érezte, hogy nem becsülik meg annyira a munkáját, mint korábban.

Körülnézett a piacon és talált két konkrét céget, akik hasonló profillal rendelkeztek. Az egyik cégnél volt meghirdetett állás (épp koordinátori), a másiknál nem.

Amikor Bea hozzám fordult, már annyira elszánt volt a váltással kapcsolatban, hogy csaknem első felindulásában felmondott.

Lebeszéltem az azonnali felmondásról, helyette nekifogtunk átalakítani az önéletrajzát, ami nagyon általános és szürke volt. A helyzetet nehezítette, hogy Bea igazából nem ahhoz a céghez szeretett volna bejutni, ahol kerestek koordinátort, hanem ahol nem. Hát, innen szép nyerni ! :-)

Az önéletrajzát úgy készítettük el, hogy abban azonnal látszódjanak az eredményei, a felelősségei, az újítások az egyébként napi feladatai mellett.

Az eredmény szembetűnő volt: végre látszódott Bea fejlődése a pályája során, illetve az, hogy komoly potenciál van benne.

A következő napokban kiderítettük a két "kiszemelt" cég ügyvezetőjének elérhetőségeit, majd Bea elküldte az anyagát.

Ami meglepetés volt, hogy MINDKÉT helyre behívták interjúra, még oda is, ahol igazából meg sem volt hirdetve, hogy felvennének valakit.

Végül Beát felvették ehhez a céghez, bár nem kerestek sem koordinátort, sem más kollégát, de mind az önéletrajz, mind a személyes interjú meggyőzte a céget arról, hogy Bea személyében egy igazi "kincset" találtak.

Ez az eset számomra azt a tényt bizonyította (már vagy századszorra !), hogy ha az ember valamit igazán akar, akkor kezdeményezzen és fordítson rá energiát, mert az esetek döntő többségében ez a megfelelő út, hogy tényleg azt csinálja, azt tegye, amit valóban szeretne.

Szóval: Bátorság !!!!!!!

 

2013.03.03 22:10

Xavér (ma így neveztem el akkori hősömet) egy határozott, agilis értékesítési szakember. A cég, ahol dolgozott, szedte a sátorfáját és kivonult az országból. 

Xavér már hosszú évek óta nem keresett állást, a korábbiakat is a kiterjedt kapcsolati hálója révén pályázta és kapta meg. Ennek megfelelően az önéletrajz, amelyet átküldött nekem, finoman szólva is hiányos, szűkszavú és semmitmondó volt. 

A cégek, ahol előzőleg dolgozott, kifejezetten jól ismertek, de mégis még ezek a jól csengő cégnevek sem mutattak vonzóan az önéletrajzában. A munkája megszűnése után ezt az önéletrajzot küldözgette hirdetésekre majd egy hónapon keresztül, de sehová nem hívták be interjúra, senki még csak fel sem hívta telefonon állás-ügyben. Ekkor fordult hozzám egy közös ismerősünkön keresztül.

Xavérnak elmondtam a véleményem, az észrevételeimet az önéletrajzával kapcsolatban, majd rövid diskurzus után nekiláttunk újraszabni és tartalommal feltölteni az önéletrajzát. 

Nagyon nyitottan állt a problémához és hajlandó volt más nézőpontból is megnézni azt, ami mindkettőnk helyzetét megkönnyítette. Tudtam vele kapcsolatban, hogy ha behívják interjúra, ott már rendben fog minden menni, tehát Xavérnak az önéletrajza volt a kézzelfogható akadály, amiért hiábavalóan pályázott és veszített el majd egy hónapot, a sikertelenségből adódó frusztrációról már nem is beszélve. 

Az önéletrajz pár órán belül összeállt: a jól ismert cégek nevénél már a feladatok mellett sorakoztak azok az eredmények, amelyeket Xavér elért. További két nyelven készítettük el az immáron szépen strukturált, jól áttekinthető, de mégis gazdag önéletrajzot. 

A puding próbája ez esetben a küldés volt: másnap 5 toborzási és fejvadászcégnek elküldte Xavér az önéletrajzát, majd a profession.hu-n két releváns hirdetésre is. 

A puding kiválónak tünt, mert azon a héten Xavérnak már 3 fejvadászi interjúja, továbbá egy konkrét vállalati interjúja is volt. Az azt követő héten az interjúk száma elérte a 6-ot ! 

Nem fokozom.................az önéletrajz újra-elkészítése utáni 5. héten Xavér aláírt egy Értékesítési Manager-i állásajánlatot, majd néhány napon belül megkezdte munkáját az adott cégnél. 

Ami történt, nem csoda volt, hanem Xavér motiváltságának és nyitottságának köszönhető siker, mert hajlandó volt meghallani, hogy milyen problémák miatt nehézkes számára az álláskeresés. 

 

Elérhetőség

Király Anita Edina +36-20-390-3942 info@karrierkereso.hu